Ayurveda i vardagen


Ayurveda i vardagenHögtider som påsk ska egentligen vara en eftertänksam och lugn tid – samtidigt präglas de av familjefester som inte alls behöver vara speciellt lugna eller eftertänksamma. Många känner sig stressade när hela släkten är på besök och man måste laga en massa mat. Mostrar, farbröder, kusiner hälsar på med sina olika liv och teman – diskussioner och bråk uppstår lätt.

Men det finns små tips och tricks som busenkelt hjälper dig att inte bara orka med utan till och med njuta av familjefesterna. Ayurveda, Indiens medicinlära, hjälper dig gärna. Vi har samlat 16 tips som hjälper dig att hitta inre lugn och slappna av.

Ayurveda i vardagen

På morgonen:

  • Börja dagen med en inre dusch: koka en liter vatten i fem minuter. Drick ett eller två glas direkt, fyll resten i en termos och drick den på dagen. Om du tycker om citron kan du gärna ha i det för att få i dig lite vitaminer
  • Yoga-övningar: Gör några yoga-övningar.  De ger dig stabilitet och lätthet och hjälper dig att behålla energin hela dagen.
  • Munskölj: Innan du borstar tänderna kan du ta en matsked kallpressad sesamolja i munnen och skölja med den, detta kallas även för oil pulling. Dra den mellan tänderna i två till fem minuter och spotta sedan ut den. Det avgiftar kroppen och stimulerar lymf-produktionen.

ayurveda i vardagen kryddor

dagen:

  • Ät den största måltiden: När solen står som högst funkar även din matsmältning som bäst.
  • Eller: ät tidigt på kvällen: Speciellt runt helgdagar som påsk och julafton brukar man samlas för att unna sig rikligt med fet mat. Om detta är ett undantag så protesterar ayurveda-läran självklart inte. Det är bäst att sluta äta tre timmar innan du går och lägger dig. På nästa dagen kan du skippa frukosten. Du äter när du blir hungrig – det brukar vara runt kl. 11.
  • Unna dig en paus. Välj en plats där det är lugnt och där du kan vara för dig själv i några minuter och ladda dina energibatterier.
  • Tänk på något fint. Om allting blir för mycket men du inte kan fly, slut dina ögon. Tänk på en skön situation – kanske din sista SpaDreams-semester? Minns situationen i alla sina detaljer medan du…
  • Andas djupt. Särskilt i stressiga situationer brukar vi inte andas djupt nog vilket förstärker stressen och leder till syrebrist i kroppen. Lägg en hand på magen, sucka, gäspa eller sträck på dig (töj bröstkorgen!) för att låta andingen flyta på.
  • Varma drycker är bättre än kalla. Hett vatten är perfekt (se nr. 1) eller ingefär- och andra örttéer.
  • Praktisera hängivelse, kärlek och empati för att stärka din Sattva.
  • Var tolerant, ärlig och generös inte bara med släkten utan även med dig själv.
  • Fokussera på att tala vänligt, även när du inte känner för det. Den positiva känslan kommer tillbaka av sig själv!
  • Le! Då producerar du hormoner som automatiskt gör dig nöjdare och gladare. Dessutom är det nyttigt och skappar sammanhållning.

Ayurveda i vardagen

På kvällen:

  • Unna dig 30 till 60 minuters egentid – allra helst på morgonen när kroppen är i regenerationsfasen.
  • Tänk på vad dagen hade för positiva aspekter. Var tacksam för din familj och dagens upplevelser.
  • Gå och lägg dig innan kl. 22 och massera dina fötter med sesamolja. Det hjälper dig att stanna tankekarrussellen och bli lugn.

Nu har du lärt dig praktiska tips för alla händelser – din familjefest kommer att bli en succé.

Om du vill testa mer ayurveda kan du boka din ayurvedaresa HÄR.

Inga bedömningar ännu.
1 Stjärna2 Stjärnor3 Stjärnor4 Stjärnor5 Stjärnor
Loading...

Taggar:, , , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *