Stimulera ämnesomsättningen

Stimulera ämnesomsättningen
– lev sunt!

Så här hjälper du din ämnesomsättning på traven

Kicka igång ämnesomsättningen i ett av våra fantastiska hotell

Gå enkelt ner i vikt med en god ämnesomsättning

En av nycklarna till en hälsosam viktminskning är ämnesomsättningen. Fungerar den bra, renar den kroppen, sköljer ut slaggen och ser till att överflödiga kilon försvinner. Den främjar fettförbränningen och även din personliga vitalitet.

Om du vill gå ner i vikt är det därför viktigt att stimulera ämnesomsättningen för att uppnå optimala resultat. Det är inte så svårt utan täcker sig mestadels med experternas rekommendation för en sund livsstil. Så profiterar du dubbelt: på kort sikt tar den stimulerade ämnesomsättningen hand om en snabb viktminskning, på lång sikt kommer du att märka hur hela din kropp känns bättre, sundare och lättare.

Stimulera ämnesomsättningen: så här fungerar det!

Fasta enligt Buchinger

SpaDreams har de bästa tipsen för dig!

Drick mycket vatten: vatten gör din kropp mycket bättre än juicer, kaffe eller även te. Två till tre liter vatten om dagen skulle det vara, men ju mer ”synder” du unnar dig i din näring, desto mer vatten måste du konsumera för att kompensera dessa.

Ät fem gånger om dagen, små portioner av färska och sunda livsmedel: att äta en balanserad kost är en riktig ämnesomsättnings-booster! Avstå från snabbmat och godis och ät istället frukt och grönsaker. Redan efter få dagar kommer du att rynka på näsan när du tänker på ohälsosam mat. Men det är viktigt att du inte svälter eftersom det är då lagringen av kolhydrater ökas.

Kostfiber

(Lösliga) Kostfibrer: De binder stora mängder av vatten och hjälper till att skilja ut kolesterol och sänka blodfettvärden. Dessutom ser de till att glykosen fördröjt når blodet. De finns i äpplen, citrusfrukter, baljväxter, kålsorter och havreprodukter. Särskild bra är psylliumfrö(skal). En sked med ett glas vatten på tom mage på morgonen kan göra underverk.

De mest effektiva livsmedel för en stimulerad ämnesomsättning: kanel, grapefrukt, ingefära, vinbär, chili, spenat, avokados, fisk, mandlar.

Sömn

Var aktiv: Fysisk aktivitet hjälper ämnesomsättningen enormt. Det betyder inte nödvändigtvis att du måste svettas varje dag på gymmet. Börja smått: ta en promenad under lunchrasten, ta trapporna istället för hissen, gå av en hållplats tidigare och gå till fots eller ta cykeln med detsamma.

Nog sömn och mindre stress: Sömnbrist och stress är nämligen gift för kroppens hormonella balans! De rubbar rytmen och förvirrar ämnesomsättningen så att fettdepåerna inlagras enklare och hetshungerattacker kan bli vardagliga.


Kickstarta med en kurvistelse

Kursemester

Vill du genomföra dess tips men är inte säker på om du kan ta första steget själv? Varför inte kombinera starten med en semester? Välj från ett av SpaDreams talrika erbjudanden och lär dig allt om en bättre livsstil i en avkopplad atmosfär. Tillsammans med likasinnade äter du utsökt mat, upptäcker nya idrottsgrenar och naturligtvis slappnar du av i stora spaavdelningar.

Vid bad-, vital-, detox- eller ayurvedakurer avgiftar du din kropp, känner dig lättare och kan även hemma njuta av det du började med i din semester. Starta i ett sundare liv och boka din vistelse med SpaDreams nu!

Våra populäraste hotell för din hälsoresa

Boka din vistelse i ett av våra härliga hotell