Först och främst - goda nyheter!
Hos SpaDreams räknas alla resor som paketresor.
Här hittar du all information om EU:s direktiv om paketresor.
Viktig information om din resa
Ankomst & Hemresa
Ditt hotellrum kommer att vara till förfogande på hotellet efter kl. 14/15. Informera oss innan om du kommer fram senare än kl 18. Utcheckningstiden är olika, och brukar mestadels ske mellan kl 10 och kl 12.
Barnrabatt
Många hotell erbjuder barnrabatter. Dessa dras av av övernattnings- och matpriser och gäller i de flesta fallen när barnet bor i färäldrarnas rum. Barnrabatter gäller ej för program och paket.
Behandlingar
Behandlingar kan även genomföras, ifall ditt rum ej står till förfogande under ankomst- eller avresedagen. Fråga på hotellet om du kan få ett dagsrum (mot avgift). Parkerings- och garageplatser ges till kunderna efter tillgänglighet. En del aktiviteter, som t.ex. gymnastik, yoga eller autogen träning genomförs normalt i grupp. Om du önskar ytterligare behandlingar utöver dem du har bokat, rekommenderar vi att du förhandsanmäler dem innan du kommer till hotellet, då vi och hotellet ej kan garantera att det finns kapaciteter om du bokar på plats.
Byggnadsarbeten
När vi får information om pågående eller framtida byggarbeten i hotell kommer vi omgående att informera dig. Du hittar även alltid information om eventuella byggarbeten under punkten "TIlläggsinformation" på hotellsidorna och även i erbjudandena som vi skickar till kunder. Vi bemödar oss att hitta en bra kompensation eller i vissa fall en gratis avbokning av resan.
Enkelrum
Enkelrum är ofta dubbelrum som disponeras av en person (se hotellbeskrivningarna). Riktiga enkelrum finns för det mesta endast i ett beränsat antal på hotellen och kan skilja sig från dubbelrummen (läge och inredning). Hotellet ansvarar för rumsindelningen, inte SpaDreams. När du har bokat ett rum i en särskild rumskategori, har du rätt till ett rum i denna kategori och ska kompenseras om du får ett rum i en sämre kategori. Ett icke bindande önskemål från en kund om ett visst läge på ett rum vidarebefordras gärna till hotellet, men vi garanterar inte att önskemålet kan bli uppfyllt.
Golf
Du kan leta efter golfresor med hjälp av sökmotorn. Vänligen observera att golfbanor kan stängas på grund av dåligt väder!
Handikappsanpassade hotell
Våra hotell kan inte klassificeras som handikappsanpassade utan vidare. Vänligen kontakta SpaDreams kundservice om du lider av funktionshinder och önskar att boka en resa. Vi kan då ta reda på om ditt önskade hotellet lämpar sig för dig.
Hotell
Hotell i städer men även hotell i lantliga omgivningar kan beroende på omgivningen vara mycket högljudda. “Lugn“ i hotellbeskrivningen refererar till det geografiska läget. Framför allt på större hotell får man räkna med mer liv och rörelse - det bidrar till en högre ljudnivå, t.ex på grund av nattklubbar, pubar eller open air restauranger. I sydliga länder brukar ett livligt nattliv pågå under kvällarna och nätterna vid varma temperaturer.
Värme/luftkonditionering sköts ofta centralt i hotellanläggningarna vilket innebär att det är upp till hotellägaren att bedöma om de ska slås på resp. stängas av. Dessutom kan hotellens luftkonditionering eventuellt ge upphov till störande ljud.
Hotellklassificering
Eftersom uppfattningar om komfort skiljer sig åt har SpaDreams angivit respektive lands officiella hotellklassificering. Dessa kan dock inte alltid jämföras med kriterierna för svenska hotell. Det enda som garanteras är utrustningen och rumsinredningen i rumsbeskrivningen.
Husdjur
Hundar får tas med på vissa hotell (se hotellets tilläggsinformation). Det krävs en förhandsanmälan med information om djurets ras/storlek/vikt. Hundar får ej vistas i matsalar/restauranger, sällskapsrum, hissar, spa- och kuravdelningar etc. Du betalar en extra avgift på plats.
Hälsobestämmelser
Så att du inte upplever några oönskade överraskningar under din semester bör du informera dig i god tid om alla hälsorisker, infektions- och vaccinskydd samt ytterligare profylaxåtgärder.
De nödvändiga resemedicinska åtgärderna kan variera från land till land. Vi rekommenderar att du besöker Vaccinationsguidens sida innan din resa.
Utöver de obligatoriska eller rekommenderade vaccinationerna och profylaktiska åtgärderna kan det vara bra att träffa en läkare för att vara säker på att man orkar med resan - framför allt om du ska resa utanför Europa. Det är du själv som ansvarar för att du håller dig till hälsobestämmelserna - se våra resevillkor för mer information.
Hög- & lågsäsong
Tidpunkterna för hög- & lågsäsong varierar från region till region och är inte alltid de samma som våra skollov. Det kan förekomma att faciliteter som t.ex. swimmingpooler, tennisbanor, restauranger och shoppingmöjligheter endast är tillgängliga i begränsad omfattning på hotellet och i omgivningarna under lågsäsongen. Nödvändiga renoveringsarbeten eller andra byggnadsarbeten utförs oftast under dessa tider. En del hotell är populära destinationer för grupper under hög- & lågsäsongen på grund av fördelaktiga priser. Då säsongerna överlappar beräknas priserna proportionellt. Kolla gärna upp din destinations hög- & lågsäsong, så du slipper att planera in en solsemester mitt i regnsäsongen.
Information om säkerhet
Så att du kan njuta av din semester utan bekymmer, informerar utrikesdepartementet dig dagligen om eventuella krisregioner.
Resevarningar av utrikesdepartementet
Konsulariskt/diplomatiskt skydd av EU-medborgare
EU-medborgare har rätt till diplomatiskt skydd i alla andra EU-medlemsstater ifall hemlandet ej förfogar över ett konsulat/ambassad i reselandet.
Inrese- & vistabestämmelser
Varje land har olika inrese- och visabestämmelser - du bör därför informera dig noga innan din semester, vilka bestämmelser som gäller för just din destination.
I Europa kan du röra dig fritt i nästan alla länder (gränskontroller genomförs i t.ex. Danmark, Tyskland, Österrike, Norge, Frankrike) i det så kallade "Schengenområdet". Du hittar mer information på utrikesdepartementets webblats.
Utöver detta genomförs personkontroller vid inresa i Bulgarien, Storbritannien, Irland, Rumänien och Cypern och EU:s gränser samt Schengen-gränserna. Men du bör även alltid ha med dig ett giltigt nationellt id-kort eller pass, då detta är förpliktande i EU.
Du hittar information om visum till specifika länder på våra destinationssidor
Intyg för kur
För att göra en kur måste du vara frisk till en viss mån. Om du skulle känna dig osäker kring detta, rekommenderar vi dig att besöka en läkare och prata om den önskade kuren. På detta vis kan du utesluta kontraindikationer som kan utesluta vissa behandlingar. Ta med dig aktuella läkarrapporter till hotellet/kuren.
Kurortsavgift
Eventuella kurortsavgifter som används för att främja/skydda området i fråga om kurortsverksamheten, till exempel naturområden, stränder och så vidare. Denna avgift betalas på plats (om den inte är inkluderad i bokat paket/program - se voucher).
Lågprisgaranti
Om du inom 14 dagar efter att du har gjort din SpDreams-bokning hittar samma paketerbjudande med samma förmåner hos en annan leverantör till ett bättre pris, får du prisskillnaden ersatt av oss. Detta priserbjudande gäller även för hotellet respektive semesteranläggningen. Du behöver kunna visa upp ett intyg på det lägre priset, de konkreta förmåner som ingår i erbjudandet och att det kan bokas rent praktiskt. Undantagna från bästa pris-garantin är endast flyg med dagsaktuella priser och erbjudanden som endast är tillgängliga för en begränsad persongrupp.
Läkarens rekommendationer
Observera kurläkarens rekommendationer angående spa- & hälsoavdelningar. Vi kan ej ge dig en garanti på att hälso- och spapaket kommer att ge en effekt.
Läkarundersökningar på plats
Hälsoresor och vissa sparesor innehåller en ingångskonsultation med en läkare i hotellet. Läkaren kommer att individuellt bestämma vilka behandlingar som passar just dig. Många kurhotell erbjuder fullständiga eller komplexa hälsokurer som inkluderar alla behandlingar som läkaren rekommenderar i resepriset.
Mat
På många hotell erbjuds inhemska rätter - sådana som är typiska för landet. Som sagt, nya länder - nya seder och maträtter! Passa på att prova på olika lokala delikatesser! Frukosten serveras oftast i form av buffé med self-service. Halvpension omfattar i regel frukost och middag (buffé, meny eller à la carte). Vid halvpension är den första måltiden ankomstdagens middag och den sista avresedagens frukost. Om man anländer sent eller på natten serveras inte middag på hotellet.
Nya länder - Nya seder
Tjusningen med att resa är att uppleva en ny kultur. Nästan inget kommer vara som hemma och ju längre bort du reser, desto mer främmande och nya upptäckter kommer du att göra. Det gäller att du omfamnar talesättet ”Nya länder - Nya seder” - oberoende vilket land du åker till. Försök att komma ihåg det i din dagliga kontakt med människor från det landet där DU är besökare och respektera deras seder och traditioner.
Rabatter & Erbjudanden
Exempel: 5=3 betyder "5 dagar till priset av 3 dagar". Specialen måste vara giltig under hela vistelsens längd. Ett undantag är erbjudanden med tillägget "Ankomst den...".
Erbjudandena gäller normalt endast för övernattningspriset, men i en del fall även för hel/halvpension. En del rabattperioder gäller endast vid bokning av ett speciellt SpaDreams-program. Även för kurer finns det superspar-erbjudandden, t.ex. 3=2, d.vs. 3 veckors behandling (t.ex detox) till priset av 2 veckor.
Resa med kontanta medel
Den Europeiska Kommisionen ber reseoperatörer att informera deras kunder om EU:s bestämmelser om in- och utförsel av kontanta medel:
Sedan den 15. juni 2017 är alla personer, som för in/för ut kontanta medel motsvarande över 10 000 € i/ur EU förpliktade till att anmäla detta till tullen. Denna bestämmelse grundar sig på EG Nr. 1889/2005. Detta ska förhindra och bekämpa terrorism, penningtvätt och brottslighet i EU.
Du hittar närmare information på Tullverkets webbplats.
Reseledning
På några av våra hotell finns det en reseledning/representant från Fit Reisen (SpaDreams tyska moderbolag). Än så länge kan vi endast erbjuda tysk-/engelsktalande reseledare.
Du kan alltid kontakta receptionen angående dina önskemål och frågor, problem och fel.
Du kan även alltid kontakta SpaDreams kundservice, vardagar mellan kl 9 och 17. Under helger och helgdagar kan du nå Fit Reisens kundservice (vårt tyska moderbolag) som erbjuder service på engelska (lö kl 9 - 17, Sö + helgdagar kl 10.00 - 18, tel. +49 (0)69 40 58 85-0, Fax +49 (0)69 40 58 85-903, mejl: info@fitreisen.de, www.fitreisen.de).
Rumsbeteckningar
I anbudet har vi använt hotellets rumsbeteckningar, som t.ex. deluxe, superior etc. för att garantera att det inte uppstår några fel vid bokningen. Därför kan det t.ex. på ett trestjärnigt hotell finnas “deluxe-rum“ som inte kan jämföras med rum i den kategorin på ett fyr- eller femstjärnigt hotell.
Satellit-tv
Satellit-tv betyder endast satellitmottagning; vilka program (och på vilket språk) Tv:n erbjuder beror på mot vilken satellit antennen är riktad. Vi kan ej garantera att du kan se på svensk tv.
Spa-, bad- och kuravdelningar
Spa-, bad- och kuravdelningar är ofta tillgängliga mot avgfit för icke-hotellgäster. Stränderna är oftast ej privata och renligheten handskas av det lokala samhället.
Transfer
Många av våra hotell erbjuderen privattransfer med taxi från tågstationen eller flygplatsen till hotellet. En transferrepresentant väntar på dig vid flygplatsen eller stationen, i utlandet står de bakom tulldeklareringen. Håll utkik efter vår transferrepresentants skylt med ditt namn och/eller hotellets namn och SpaDreams (FITReisen). Föraren hjälper dig att lasta in och ur bagaget. Du bör själv alltid kontrollera att hela bagaget har lastats in.
Transfer
Du har säkert många frågor innan, under och efter din bokning angående själva resan och olika förberedelser. Och vet du vad? De flesta kunderna har samma eller liknande frågor. Därför har vi samlat de vanligste frågorna. Ta en titt!