viktig information, info, om spadreams, service

Viktig information

Här finns all information du behöver inför din resa

Nya länder - Nya seder

Tjusningen med att resa är att uppleva en ny kultur. Nästan inget kommer vara som hemma och ju längre bort du reser, desto mer främmande och nya upptäckter kommer du att göra. Det gället att du omfamnar talesättet ”Nya länder - Nya seder” och tar med dig det på din resa, nästan oberoende vilket land du åker till. Försök att komma ihåg det i din daglig kontakt med människor från det landet där DU är besökare och respektera deras seder och traditioner.

Ankomst & Hemresa

Ditt hotellrum kommer att vara till förfogande på hotellet efter kl. 14/15. För sena ankomster (efter kl. 18) bör du informera oss. För utcheckning är standard innan lunch, men fråga på ditt hotell vid ankomst för exakt klockslag.

Din Flygresa

Om du bokar flyg med oss så finns de planerade flygtiderna på din bekräftelse. Nonstop-flyger innebär inget uppehåll.  Att åka med direktflyg kan innebära att flyget mellanlandar på vägen för att exempelvis tanka (kan vara att du måste lämna flyget). Flygtider kan förändras på kort sikt, så håll dig informerad.

Flygtider från din avreseort till din destination och tvärtom kommer från flygbolaget och kan vara väldigt tidiga eller sena, det kan även förekomma nattflyg. Se ankomst- och avresedagen som en resedagar. Flygförseningar är inte ovanliga då mcyket kan hända med vädret eller omdirigerad flygtrafikkan. Alla flyg är rök-fria. 

Behandlingar

Under specialla helger & weekenderbjudandnde t.ex. skönhetshelger kan behandlingar äga rum fastän ditt rum ännu inte står till ditt förfogande under ankomstdagen. Fråga oss innan avresa om du behöver ett dagrum på hotellet (mot pristillägg). Vid ankomst i egen personbil delas parkeringsplatser och platser i garage ut efter tillgång. Särskilda behandlingar som t.ex. gymnastik, yoga, fitness träning sker alltid i grupp, såvida inte annat omnämns i specifikationen. Behandlingar utöver ditt bokade program (särskilt vid skönhetshelger) bör helst bokas i förväg.

Du bör alltid reservera ditt SpaDreams-program tillsammans med bokningen för att vara säker på att få dina behandlingar. Kur-, skönhets- och wellnesscentren har hög bokningsbelastning och är ofta fullbokade. Ibland kan det då vara svårt att få ytterligare behandlingar på plats utan bokning.

Observera att även icke hotellgäster kan mot avgift tillfäligt besöka wellness, pooler, spa och kuravdelningar.

Läkarundersökning

Innan avresa bör du ha ett samtal med din husläkare för att ta reda på om klimatet, termiskt vatten, havsvatten eller vissa behandlingar så som massage eller fango är lämpligt för dig. Du bör även rådfråga din läkare innan du bokar ett visst wellnessprogram. Vid många kurer/SpaDreams-program är en läkarundersökning på platsen obligatorisk och ingår ibland även i programmet, se hotellbeskrivning. Oberoende av din husläkares rekommendation avgör den tillförordnade kurläkarens inledande undersökningen på hotellet vilka behandlingar du får ordineras. Vid helande bad i Tjeckien, Slovakien och Ungern erbjuds kompletta eller komplexa kurbehandlingar där alla behandlingar som ordineras av läkare ingår i kurpriset. Vi ber att du tar med resultat från aktuella undersökningar.

Medicinska Rekommendationer

Följ rekommendationer från kurläkare, beautyavdelning eller wellnesscenter. Vi kan tyvärr inte garantera resultat vid deltagande i ett program (bantning, detox, kur, wellness, fitness, beauty). 

Byggnadsarbeten

Byggnadsarbeten sätts ibland i gång med mycket kort varsel, och vi saknar ofta kännedom om dem vid senaste updateringen eller bekräftelsen. Om vi får kännedom om byggnadsarbeten som kan ha negativ inverkan informerar vi dig såklart omedelbart. Vi försöker alltid ordna godtagbara lösningar för dig i form av ett ersättningserbjudande eller en kostnadsfri annullering om detta skulle uppstå.

Lågpris Garanti

Om du inom 14 dagar från din SpDreams-bokning hittar samma paketerbjudande med samma förmåner hos en annan leverantör till ett förmånligare pris ersätter vi dig självklart för skillnaden. Detta priserbjudande gäller även för hotellet respektive semesteranläggningen. Du behöver kunna visa upp ett intyg på det lägre priset, de konkreta förmåner som ingår i erbjudandet och att det faktiskt är bokningsbart. Undantagna från bästa pris-garantin är endast flyg med dagsaktuella priser och erbjudanden som endast är tillgängliga för en begränsad persongrupp. 

Enkelrum

Enkelrum är ofta dubbelrum som disponeras av en person (se hotellbeskrivningarna). Riktiga enkelrum finns för det mesta endast i ett beränsat antal på hotellen och kan skilja sig från dubbelrummen i fråga om läge och inredning. Se även våra singelrum erbjudanden. Hotellet ansvarar för rumsindelningen inte SpaDreams. Ett icke bindande önskemål från en kund om ett visst läge på ett rum vidarebefordras gärna till hotellet, men vi garanterar inte att önskemålet blir uppfyllt.

Hotell

Hotell i städer men även hotell i lantliga omgivningar kan beroende på omgivningen vara mycket högljudda. “Lugn“ i hotellbeskrivningen refererar till det geografiska läget. Framför allt på större hotell får man räkna med mer liv och rörelse i och med det bidrar till en högre ljudnivå, t.ex på grund av nattklubbar och så vidare. I sydliga länder brukar det förekomma livligt nattliv på kvällar och nätter vid varm temperatur.

Om något behöver åtgärdas på ditt rum, ta hänsyn till att reparationer av hotellinredning ofta inte genomföras direkt. Uppvärmning/luftkonditionering sköts ofta centralt i hotellanläggningarna vilket innebär att det är upp till hotellägaren att bedöma om de ska slås på resp. stängas av. Dessutom kan hotellens luftkonditionering eventuellt ge upphov till störande ljud. 

Rumsbeteckningar

I anbudet har vi använt hotellets rumsbeteckningar, som t.ex. deluxe, superior etc. för att garantera att det inte uppstår några fel vid bokningen. Därför kan det t.ex. på ett trestjärnigt hotell finnas “deluxe-rum“ som inte kan jämföras med rum i den kategorin på ett fyr- eller femstjärnigt hotell.  

Hotellklassificering

Eftersom uppfattning om komfort skiljer sig åt har SpaDreams tagit över varje lands officiella hotellklassificering. Dessa kan dock inte alltid jämföras med kriterierna för svenska hotell. I princip kan man bara förvänta sig den utrustning och rumsinredning som beskrivs. 

TV & WiFi

Satellit-tv betyder endast satellitmottagning; vilka program (och på vilket språk) som kan tas emot beror på mot vilken satellit antennen är riktad. 

Wifi finns nuförtiden på nästan alla hotell, hastighet och kvalitet kan dock variera. För Wifi på rummet, se hotellbeskrivningen.

Kurortsavgift

Eventuell kurortsavgift som används för att främja/skydda allmänintresset i området i fråga om kurortsverksamheten, till exempel naturområden, stränder och så vidare. Denna avgift ("Kurtaxe") kan tillkomma på vissa orter och betalas på plats såvida inte något annat nämns i specifikationen.  Stränder är nästan alltid allmänna; städningen är kommunens ansvar.

Rabatter och Erbjudanden

Till exempel 5=3 betyder "5 dagar för priset av 3 dagar". I princip måste hela resans längd ligga inom en viss period/längd såvida det inte står “Ankomst“ + datum.

Erbjudandena gäller i regel endast för övernattning, men i en del fall även med hel/halvpension. En del rabattperioder gäller endast vid bokning av ett speciellt SpaDreams-program. Även för kurer finns det superspar-erbjudandden, t.ex. 3=2, d.vs. 3 veckors behandling (t.ex detox) för priset av 2 veckor. Läs mer här.

Reseledning

På några av de kurorter vi erbjuder tas du personligen omhand av SpaDreams (SpaDreams Tyska moderbolag "FITReisen") reseledning eller av vår representant på orten. Tysk/Engelsktalande, ej Svensktalande. På de hotell som erbjuds av SpaDreams (FIT) kan du med förtroende vända dig till hotellreceptionen med dina önskemål och frågor liksom även vid störningar och fel. Tveka inte, då vi hjälper dig gärna eller kan skaffa hjälp.

Om du har frågor eller problem kan du även kontakta SpaDreams kundservice. 

Transfer

Många av våra hotell erbjuder SpaDreams privattransfer med taxi/shuttlebus från tågstationen eller flygplatsen till hotellet. En transferrepresentant väntar på dig vid flygplatsen eller stationen, i utlandet står dom bakom tulldeklareringen. Titta efter vår transferrepresentants skylt med ditt namn och/eller hotellets namn och SpaDreams (FITReisen). Föraren hjälper dig att lasta in och ur bagaget. Du bör själv alltid kontrollera att hela bagaget har lastats in. 

Hög- & lågsäsong

Tidpunkterna för hög- & lågsäsong varierar från region till region och överensstämmer inte alltid med våra semestertider. Det kan förekomma att faciliteter som t.ex. swimmingpooler, tennisbanor, restauranger och shoppingmöjligheter endast är tillgängliga i begränsad omfattning på hotellet och i omgivningarna under lågsäsong. Nödvändiga renoveringsarbeten eller andra byggnadsarbeten utförs oftast under dessa tider. En del hotell är populära destinationer för grupper under hög- & lågsäsongen på grund av fördelaktiga priser. Då säsongerna överlappar beräknas priserna proportionellt. Kolla gärna upp din destinations hög- & lågsäsong, så du slipper råka planera in en solsemester mitt i regnsäsongen.

Mat

På många hotell erbjuds inhemska rätter - sådana som är typiska för landet. Som sagt, nya länder - nya seder och maträtter! Passa på att prova på olika lokala delikatesser! Frukosten serveras oftast i form av buffé med självbetjäning. Halvpension omfattar i regel frukost och middag (buffé, meny eller à la carte). Vid halvpension är den första måltiden ankomstdagens middag och den sista avresedagens frukost. Om man anländer sent eller på natten serveras inte middag på hotellet.

Husdjur

Hundar får medtagas på vissa hotell (se hotellets specifika anvisningar), föranmälan med angivande av djurets ras/storlek/vikt krävs alltid. I matsalar/på restauranger, i sällskapsrum, hissar, pool-, spa- och kuravdelningar etc. är djur inte tillåtna. Kostnaden betalas på plats. 

Sportutrustning

Sportutrustning finns inte alltid att tillgå i tillräckligt stor omfattning på alla hotell, särskilt under högsäsong, vilket också gäller för parsoll och solstolar. Beroende på efterfrågan måste man räkna med väntetider, vissa defekter, användningsmöjligheten och kompromissa. En del hotell erbjuder underhållningsprogram/fitness pass och det kan vara begränsade platser, prata med din hotellpersonal på plats. Oftast är passen på engelska eftersom gästerna kommer från olika länder.  

Golf

Wellness eller kurer med golf blir alltmer populära, vi har flera populära erbjudanden. Observera att golfbanor kan stängas på grund av vädret. Läs på innan om temperaturer, regnsäsonger eller liknande på den destinationen du vill åka till.