Nr. 1 för en hälsosam semester
99% kundnöjdhet
Bästa pris-garanti
Experter med över 50 års erfarenhet
Kundanpassad service
  • 00 46 10 750 26 20
  • Service
  • Kontakt
  • Ayurveda behandlingar
  • Yogaresor
  • Sparesor
  • Fastekurer
  • Bantningskurer
  • Alla Kurer
  • Temaresor

FAQ - Vanliga frågor

Vi har svarat på de vanligaste frågorna om din resa med SpaDreams och ger dig värdefulla tips inför din semester. Om du har ytterligare frågor, tveka inte att kontakta våra kompetenta kundrådgivare. Vi önskar dig en underbar semester!
Säkerhet och kvalitet·Utvärdering av hotell·Specialerbjudanden·Bokning·Resebekräftelse·Betalning·Transfer till hotellet·Ombokning och avbokning·Övrigt

Säkerhet och kvalitet

Finns rekommendationer för reseapotek?

Reseapotek bör finnas i varje bagage! Var vänlig ta reda på de nödvändiga läkemedel i tid. Kolla in checklistan på www.1177.se.

Har ni några hälsotips inför rundresor till fjärran länder?

Den nödvändiga resemedicinska vården är från land till land annorlunda. Även här följer vi vårdguidens resemedicinska länderinformation av. Se detaljerad information över olika resemål här.

Var hittas säkerhetsinformationer och viktig information om resor till fjärran länder?

Även de nödvändiga hälsoinformationer för resor till fjärran länder finns hos vårdcentralen under www.1177.se.

Var får jag information om inresebestämmelserna?

Utrikesdepartementet och svenska ambassaderna i utlandet informerar detaljerat över inresebestämmelserna till olika länder. Var vänlig klicka här för att bli informerad om inresebestämmelserna till det motsvarande resemålet.

Vem är min kontaktperson på plats?

Under resan är hotellet den första kontaktperson på plats. Om inte ärendet kan regleras på detta sätt, var vänlig ta kontakt med guiden eller vår kundservice, tillgänglig Måndag – Fredag ifrån kl. 9 – 17 under +46 8 5250 6058.

Hur kan jag få hjälp på plats?

För alla frågor och nödfall gäller alltid: 1. kontaktperson är hotellet. Om hotellet inte kan hjälpa vidare ta kontakt med oss per telefon under +46 85 250 6058.

När ska jag kontakta guiden/kundservicen?

Om hotellet inte kan hjälpa vidare. Var vänlig ring upp kundservicen genast. Vi vill gärna att du har en trivsam semester och inte flyger hem med en dålig känsla när resan är slut.

Utvärdering av hotell

Vilket syfte har hotellomdömen?

Din åsikt är mycket viktigt för oss för att samla in våra kunders reseupplevelser. Dessa hjälper andra semesterfirare att före resan att informera om destinationen och hotellet. Ytterligare får vi möjligheten att konstant förbättra vår service och diskutera eventuella missförhållanden med hotellen.

Specialerbjudanden

Hur/när dras rabatterna av från det totala priset?

Alla rabatter tas till hänsyn redan vid beräkningen av totalbeloppet.

Bokning

Hur kan jag boka min resa online?

I sökmotorn väljer du det perfekta hotellet för dig. Sedan klickar du på hotellsidan på det motsvarande programmet och väljer ut datum för din önskade resa. Nu kan du klicka på ”Boka nu”-knappen. Vid erbjudanden som först måste efterfrågas, då vi inte har information om lediga hotellrum, klickar du på ”Skicka en förfrågan”.

Får man en bekräftelse via e-post vid en online-bokning?

Ja, vi skickar en bekräftelse via e-post. Observera att det ibland kan dröja till nästa morgon/vardag innan du får din resebekräftelse.

Hur kan jag begära en bekräftelse online?

Din bekräftelse skickas automatiskt till dig efter att bokningen har kontrollerats. Skulle du inte ha fått bekräftelsen efter en vecka så bör du skicka ett mail till vår kundtjänst.

Får jag en skriftlig bekräftelse efter bokningen?

Ja, precis efter bokningen får du en ingångsbekräftelse för din bokningsönskan. Efter en kort prövning skickas den officiella bokningsbekräftelsen via e-post till dig.

Är det möjligt att leta efter specifika hotell?

Du kan gärna söka efter hotell online. Använd bara ”Resmål eller hotellnamn” i sökmotorn. Om du inte ser sökrutan, klicka då ”SpaDreams”-loggan, så du kommer till startsidan där du hittar sökrutan!

Är det också möjligt att boka resor som paketresor inklusive flyg?

För närvarande är det inte möjligt att boka flyg via vår hemsida. Var vänlig ring upp vår kundservice som ger råd angående de bästa flygförbindelserna och flygbolag. Vi arrangerar mycket gärna en transfer från hotellet till flygplasten åt dig.

Är det möjligt att boka flera rum online?

Om du behöver mer än ett rum kan du antingen ringa upp vår kundservice och boka per telefon, skriva ditt önskemål i din förfrågan eller göra flera efter varandra följande bokningar.

Kan jag boka mer än ett rum online?

Om du behöver mer än ett rum kan du antingen ringa vår kundtjänst och boka via telefon eller boka flera gånger i rad.

Är det möjligt att boka flera erbjudanden?

Ja visst! Det är bara att boka en resa efter den andra.

Kan jag boka en resa för en annan person?

Du kan boka en resa för en annan person både per telefon och online. På bokningssidan kan du ange namnen enligt dina önskemål.

Vad är skillnaden mellan online bokning och bokning via en resebyrå?

Principiellt skiljer sig bokningen hos oss inte från bokningen via en resebyrå. Men är det inte skönt att kunna boka din nästa semester hemifrån när du sitter och myser på soffan?

Jag vill boka en gruppresa för flera personer. Hur ska jag göra?

För gruppbokningar var vänlig ring upp våra specialister i kundservicen. Vi organiserar gärna gruppresor enligt möjlighet.

Jag har speciella bokningsönskningar. Hur kommer de att behandlas?

Vi försöker gärna ta hänsyn till dina bokningsönskemål. För att vara säker på att dina önskemål kommer att uppfyllas kan du gärna ta kontakt med vår kunniga kundservice innan du bokar. Detta ger oss möjligheten att realisera dina önskemål vid bokningstillfället.

Varför krävs mitt telefonnummer?

Vi behöver ditt telefonnummer för eventuella frågor och nyheter gällande din bokning. Det brukar gå snabbare att nå våra kunder via telefon än via mejl.

Vilka av mina personuppgifter sparas?

Vid en bokning sparar vi bara de personuppgifter som krävs för bokningsbearbetningen. De kommer ej att användas i andra sammanhang.

Vad betyder "skicka en förfrågan"?

Med möjligheten att göra en reseförfrågan kan du få ett kostnadsfritt erbjudande som är skräddarsytt efter dina speciella önskemål.

Är det möjligt att reservera ett erbjudande?

Du kan gärna reservera en resa per telefon - vi tar då kontakt med hotellet.

När är blir en resa till en bindande bokning?

När du har valt ut betalningssättet på sidan ”Bokning” och har klickat på ”Boka nu”är din bokning bindande.

Vilken service erhåller gäster med fysisk funktionsnedsättning?

Vi har ofta kunder med speciella behov och funktionsnedsättningar, som t.ex. behöver en rullator eller rullstol. För att ta reda på om din önskade resa uppfyller den begränsade rörlighetens speciella krav kontakta gärna våra experter på kundservicen.

Hur vet jag om det finns handikappanpassade rum i mitt önskehotell?

Handikappanpassade rum finns mycket ofta i synnerhet i kurorter. Om det inte är nämnt i hotellets beskrivning ta gärna kontakt med våra specialister i kundservicen.

Hur kan jag ta reda på om mitt husdjur får resa med?

Denna information hittas oftast i hotellets beskrivning, se "Tilläggsinformation". Du kan även alltid fråga vår kundservice om du är osäker.

Är det möjligt att boka en kurvistelse bara för en person vid bokning av ett dubbelrum? Jag vill följa med en annan person till kuren men behöver själv ingen.

På vissa hotell finns det så kallade sällskapsprogram. Bokningen av detta är endast möjlig via telefon, ta gärna kontakt med vår kundservice på +46 85 250 6058.

Resebekräftelse

Hur noggrant måste jag kontrollera min resebekräftelse?

Resebekräftelsen är en del av resekontraktet. Var vänlig kontrollera alla uppgifter grundligt inkl. dina personuppgifter. Vid flygresor är också namnens korrekta stavning av betydelse (motsvarande de i dina legitimationshandlingar som id-kort/pass).

Får jag besked om min rundresa kommer att genomföras?

Naturligtvis får du besked några veckor innan avresan. Vi försöker att informera dig så tidigt som möjligt.

När och hur får jag mina resehandlingar?

Dina resehandlingar skickas till dig via e-post när du har mottagit den slutliga betalningen och 30 dagar före resans början.

Vad gör jag om mina resehandlingar inte kommer fram i tid?

Om du inte har fått dina resehandlingar en vecka före avresa, vänligen ring vår kundtjänst. De kan fastställa om betalningen har mottagits och berätta varför resehandlingarna ännu inte har skickats.

Vilken information eller vilka dokument behöver jag vid ankomsten?

Hotellet kräver förutom ditt namn och ID-handlingar även den kupong som du fick via e-post tillsammans med dina resehandlingar.

Kan resehandlingarna eller kupongerna också skickas till utlandet?

Sändning är möjlig över hela världen elektroniskt, dvs. via e-post.

Betalning

Hur kan jag betala min resa?

Hos SpaDreams kan du helt enkelt betala via Kreditkort (VISA & Master Card), Paypal eller banköverföringupp till 35 dagar innan ankomst. Vid bokningar där avresa är inom 14 dagar är det endast möjligt att betala via kreditkort.

När måste jag betala resan och hur mycket är handpenningen?

Handpenningen hos SpaDreams är bara 20%. Resterande beloppet måste betalas senast 30 dagar innan avresan. Vid kortfristiga bokningar som görs inom fyra veckor innan avresan ska hela resepriset betalas vid bokningen.

Är det möjligt att överföra hela beloppet?

Många kunder tycker ofta att det är enklare att betala hela beloppet direkt. Det kan du naturligtvis också göra hos SpaDreams.

Är det möjligt att betala min resa med avbetalning?

Tyvärr är det inte möjligt just nu. Men vid bokningar som görs mer än 30 dagar innan avresan betalas bara 20% av resebeloppet vid bokningstillfället.

Är det möjligt att använda ett betalningsformulär/göra en överföring för två bokningar?

Det är inga problem. I det fallet anges kund- och fakturanummer på båda bokningarna.

Tillkommer avgifter för betalningen med kreditkort?

Att betala med kreditkort är gratis för väldigt vanliga kreditkort som VISA eller Mastercard. Vid mindre vanliga betalningsmöjligheter som American Express, direktöverföringar m.fl. kan transaktionsavgifter debiteras. I så fall informerar vi dig innan betalningen. När du gör en banköverföring tillkommer ingen avgift.

Var hittar jag kvittot för min betalning?

Ett kvitto får du inte. Var vänlig använd ditt kontoutdrag vid betalning per faktura eller autogiro och vid kortbetalning ditt kreditkorts utdrag.

Transfer till hotellet

Ingår transfer tur & retur från/till flygplatsen i min bokning?

Det beror på det bokade hotellet. I vissa hotell är transfern inkluderat, annars måste den bokas separat. Ytterligare information hittas i SpaDreams motsvarande hotellbeskrivning.

Tar guiden emot mig med en skylt på flygplatsen?

Förutsatt att en normal transfer är inklusive eller tillbokad kommer du att tas emot med en SpaDreams skylt på flygplatsen.

Ombokning och avbokning

Hur kan jag om-/avboka resan?

Angående en om- eller avbokning var vänlig informera dig hos vår kundservice per telefon. Därefter är en formlös skrivelse nödvändig som bekräftar om-/avbokningen.

Vad kommer en om-/avbokning att kosta mig?

Var vänlig ta hänsyn till våra allmänna resevillkor som du hittar här under punkt 5 ”Frånträde av kunden, ombokning”.

Är det möjligt att ändra namnen på resedeltagarna?

I allmänhet vill vi stödja våra kunders önskemål och även efter bokningen erbjuda maximal flexibilitet. Vid ombokningar kommer bara de ombokningsavgifter att betalas enligt de allmänna resevillkoren.

Övrigt

Har jag en 14-dagars ångerrätt?

Tyvärr finns det ingen ångerrätt för resor enligt tysk lagstiftning. Detta beror delvis på att vi organiserar hela resan åt dig. Om du då senare inte vill resa eller blir sjuk kan du avbeställa resan motsvarande SpaDreams resevillkor.

Hur får jag ett visum?

Beroende på vilket land du reser till måste ett visum ansökas före resan. För information om just det land du ska resa till, var vänlig och besök respektive lands ambassad, konsultat eller fråga SpaDreams. Här hittar du mer information om vad du behöver förbereda innan resan.

Är det möjligt att rekommendera erbjudanden vidare?

Ja, det få du gärna göra. Muntligt, via e-post, genom att skicka hemsidans webadress via e-post eller genom länken ”Rekommendera” på hotellets egen sida.

Vad betyder bästa pris garanti?

Vi lovar att när du bokar hos oss får du den valda resan till lägsta pris. Skulle du kunna boka samma hotell, resort eller paketresa billigare inom 14 dagar efter bokningen hos så ger vi tillbaka prisskillnaden till dig.

© 1975 - 2025
SpaDreams ·
Rättslig information & integritetspolicy · Service · Sitemap