Ayurveda mot migrän – 10 tips för att bli av med smärtan i huvudet

Du kan nästan känna smaken på chokladbiten kvar på tungan, men dina ögon börjar redan flimra och du anar att ett nytt migränanfall kommer att binda dig till sängen de närmaste dagarna. Med dessa symtom är du en av 1 biljon människor över hela världen som regelbundet lider av migrän. Förutom den klassiska, ensidiga migränhuvudvärken får man ofta ljuskänslighet, illamående och till och med kräkningar. Den konventionella medicinen anser inte att orsaken till migrän kan läkas. Därför sker smärtbehandling huvudsakligen med livsstilsförändrande åtgärder och medicinering för att lindra smärtan. Men är det möjligt att läka migrän med Ayurveda? Alternativa naturterapier har, till skillnad från konventionell medicin, ett annat tillvägagångssätt och behandlar den faktiska orsaken till sjukdomen i stället för symptomen. Därför kan traditionell Ayurveda också ge fantastiska behandlingsresultat mot migrän. Vad som orsakar migrän ur ayurvedisk synvinkel och vilka tips du kan använda hemma för att minska dina migränattacker förklarar vi för dig i följande artikel.

Vilka är orsakerna till migrän ur ayurvedisk synvinkel?

Ayurveda skiljer mellan 11 olika typer av huvudvärk. Medan spänningshuvudvärk ofta orsakas av ett överskott av Vata dosha, orsakas migrän vanligtvis av en störning av Pitta. Om du har för mycket Pitta i kroppen finns det en obalans i din ämnesomsättning. Dina matsmältningsorgan, lever och bukspottkörtel samlar då på sig för mycket syra. På grund av detta försöker kroppen bli av med värme och syra, vilket i sin tur leder till migränattacker.

Även om Pitta huvudsakligen är ansvarig för din migrän, påverkar de andra två doshas intensiteten av din smärta. Om du är särskilt känslig för ljud under dina migränattacker, känner dig yr och har en stark, pulserande smärta, är det dessutom en störning i din Vata som är ansvarig för din migrän. Pitta-attacker åtföljs huvudsakligen av suddig syn, diarré, ljuskänslighet och ljusblixtar. Om du känner en tyngd i huvudet, är känslig för lukt eller har lust att kräkas under de smärtsamma episoderna, är det en Kapha-störning som påverkar din migrän. Enligt ayurvedisk synvinkel finns det också ett samband mellan för mycket stress och migrän.

Traditionell Ayurveda Shirodhara behandling - Ayurveda mot migrän

Ayurveda mot migrän: Indisk visdom mot huvudvärk

Ayurvedisk behandling av migrän består av många olika terapeutiska områden. Ayurveda för migrän börjar med traditionella reningskurer för att återställa balansen i matsmältning och ämnesomsättning, men patienterna måste ändå överväga långvariga livsstilsförändringar och kostförändringar för att lindra sin migrän på lång sikt. Ayurvediska örtbehandlingar i form av örtpreparat eller utvärtes applicerade örtoljor stöder också läkningen av migrän. År 2005 undersökte Prakash Balendu Vaidya, Babu S. R. Vaidya och Sureshkumar K. Vaidya i sin studie Response to Ayurvedic therapy in the treatment of migraine without aura på 406 patienter under två år den regelbundna behandlingen av migrän med ayurvediska behandlingsmetoder. Tack vare den ayurvediska behandlingen kunde frekvensen av migränattacker minskas hos 144 testpersoner, liksom smärtans intensitet. Eftersom migrän också är nära kopplat till stressnivån ur ett ayurvediskt perspektiv kan avslappningstekniker som andningsövningar, meditation eller yoga hjälpa dig att få mer lugn och regelbundenhet i ditt dagliga liv.

Lindra migrän med Ayurveda: med de här 10 tipsen kan du minska dina migränattacker.

1. Undvika vissa livsmedel om du har migrän

Beroende på vilken dosha som orsakar din migrän bör du definitivt undvika livsmedel som ger bränsle till denna dosha. I allmänhet är det bättre att undvika alkohol, koffein och nikotin för att minska frekvensen av migränattacker. Om du inte känner till din dosha-typ kan en Ayurveda-specialist hjälpa dig vidare.

2. Ta dessa örter mot migrän

Genom att ta olika ayurvediska örter kan du använda Ayurveda för att lindra migrän. Att dricka ingefärste kan till exempel minska frekvensen av migränattacker betydligt, eftersom det har en matsmältande effekt och hjälper till att stärka matsmältningselden.

Ingefärsté används inom Ayurveda mot migrän.

3. Integrera avslappning och mindfulness i din dagliga rutin.

Eftersom migrän ur ayurvedisk synvinkel är nära kopplat till för mycket stress bör du definitivt integrera regelbundna avslappningsövningar i din dagliga rutin. Daglig meditation på morgonen eller andningsövningar innan du går till sängs hjälper dig att drastiskt minska din stressnivå och ger dig inre frid och balans.

4. Ge dig själv en massage mot migrän

Om du redan misstänker att nästa attack är på väg, gör en pasta av muskotnöt och vatten och massera den försiktigt på pannan och tinningarna. Denna pasta lindrar huvudvärk och har en lugnande effekt, vilket gör det lätt att somna.

5. Anpassa din dagliga rytm

För att minska stressen och hålla energinivån i balans är det viktigt att du också anpassar din dygnsrytm på lång sikt. Försök att gå och lägga dig före klockan 22.00 och gå upp vid samma tid för att stödja kroppens biorytm genom regelbundenhet. Regelbundna måltider förhindrar hypoglykemi under hela dagen, vilket också bidrar till att förebygga migrän.

6. Mat och migrän: ändra din kost

Det är också viktigt att ändra din kost enligt din dominerande dosha-typ för att du ska kunna bota din migrän på lång sikt. Det är bäst att konsultera en utbildad ayurvedisk läkare för att ta reda på vilken mat som passar dig bäst och hur du kan åtgärda obalansen mellan dina doshas.

7. Integrera ayurvediska ritualer i ditt dagliga liv

Genom att integrera ayurvediska ritualer, som Nasya, i ditt dagliga liv kan ayurveda hjälpa dig mot migrän. Du droppar varm sesamolja i näsan för att minska Vata. För att minska spänningen i kroppen är det lämpligt att droppa fyra droppar sesamolja i näsborrarna under migränedagar.

Ung kvinna praktiserar yoga i sitt vardagsrum hemma.

8. Få tillräckligt med motion, t.ex. med Yoga för migrän

Yoga hjälper dig att slappna av i dina blodkärl och lugna ditt sinne. Genom att integrera en yogarutin i ditt dagliga liv kan du avsevärt minska frekvensen av dina migränattacker. Särskilt yogaandning hjälper dig att förebygga huvudvärk.

9. Inhalera eteriska oljor

Genom att andas in eteriska oljor kan du påverka dina migränattacker positivt. Rosmarin-, lavendel- och jasminoljor är bra val vid huvudvärk. Droppa 10 droppar av respektive olja i varmt vatten och andas sedan in med djupa andetag.

10. Ayurveda kurer mot migrän

Traditionella ayurvediska behandlingar hjälper till att återställa balansen mellan dina doshas genom en djupgående rening med hjälp av elimineringsprocedurer och att få kroppen att slappna av genom utvärtes användande av olja och örter. Professionella Ayurveda-program som övervakas av utbildade och certifierade ayurvediska läkare och terapeuter har hjälpt många människor med att lindra migränanfall på lång sikt.

Har du blivit nyfiken? Här kommer våra erbjudanden för Ayurveda mot migrän!

Siddhalepa Ayurveda Health Resort
Sri Lanka – Västkusten Sri Lanka – Wadduwa
Klassisk ayurvedakur (1 P.) + Medresenär utan kur
6 nätter, Dubbelrum, Helpension
Resort Svatá Kateřina
Tjeckien – Kraj Vysočina – Pocatky
Ayurveda Regenerering
3 nätter, Dubbelrum, Helpension
Ayurveda Resort Mandira
Österrike – Steiermark – Bad Waltersdorf
Ayurveda för avslappning & välmående
5 nätter, Dubbelrum, Helpension
Hotel Fontana & Ayurveda-Hälsocentrum
Tyskland – Rhön / Vogelsberg – Bad Kissingen
Ayurveda & Hälsofasta
7 nätter, Dubbelrum, Special måltider

Fler program med migrän behandling finns här >> Se alla migrän-program

SpaDreamsSE Instagram
Webbplatskarta