Nr. 1 för en hälsosam semester
99% kundnöjdhet
Bästa pris-garanti
Experter med över 50 års erfarenhet
Kundanpassad service
  • 00 46 10 750 26 20
  • Service
  • Kontakt
  • Ayurveda behandlingar
  • Yogaresor
  • Sparesor
  • Fastekurer
  • Bantningskurer
  • Alla Kurer
  • Temaresor

Resetips

Börja din drömsemester med rätt information och förberedelser! Ta reda på allt du behöver veta om din resa med SpaDreams. Vi informerar dig gärna i förväg om alla tjänster och andra frågor. Vi ger dig information och svarar på dina frågor.

Flexpris med SpaDreams

Vi vill att du ska kunna längta till din nästa resa med förväntan. Boka därför "Flex-uppgradering" och dra nytta av de attraktiva fördelarna med detta alternativ. Läs mer om det här.

Du hittar aktuella bestämmelser i de enskilda länderna på vår sida för information och visum och de aktuella bestämmelserna för din resa på resevillkor.

Säkra paketresor

På SpaDreams täcks alla paketresor på motsvarande sätt. Här hittar du information om det för paketresor. Samma blankett finns också här för resebyråer som en Amadeus-kompatibel PDF-version.

Saker att känna till inför resan

Andra länder, andra tullar...

Denna information gäller faktiskt för alla typer av resor, oavsett om de är nära eller långt borta. Så snart man lämnar sitt välbekanta hem och beger sig till nya platser blir det spännande, annorlunda och nytt. Du bör vara öppen och positiv mot dina medmänniskor och deras seder och traditioner. Artighet, försiktighet, sund återhållsamhet och lite förberedelser inför resan är det viktigaste.

Garanti för bästa pris

Om du inom 14 dagar efter din bokning hos SpaDreams hittar samma hotell, resort eller paket med identiska tjänster hos en annan leverantör till ett lägre pris, återbetalar vi skillnaden. Du behöver bara ge oss ett skriftligt bevis på det lägre priset, de specifika tjänster som ingår i det och den faktiska bokningsbarheten av det jämförbara erbjudandet. Undantagna från bästa prisgarantin är endast flyg med dagligen uppdaterade priser samt erbjudanden som endast är tillgängliga för en begränsad grupp av personer.

Tillämpningar

Den individuella behandlingens längd är ungefärlig. Längden anpassas bland annat till din fysiska konstitution. Vissa behandlingar utförs även om rummet ännu inte är tillgängligt på ankomstdagen eller inte längre är tillgängligt på avresedagen. Fråga gärna efter ett dagrum om det behövs (mot en extra kostnad). Vissa behandlingar som gymnastik, yoga och autogen träning sker alltid i grupp, om inget annat anges i annonsen.

Tillkommande behandlingar/tjänster (särskilt vid skönhetshelger) som inte ingår i den bokade resetjänsten bör om möjligt bokas i förväg, eftersom en bokning enbart på plats inte alltid är garanterad av kapacitetsskäl. Observera att det på helger och helgdagar ofta inte finns några eller endast begränsade behandlingar. Vänligen fråga oss i förväg.

Läkarundersökningar på plats

Resultaten av den inledande undersökningen av den auktoriserade spa-läkaren på resmålet avgör vilka behandlingar du kommer att ordineras. Många kurorter erbjuder kompletta eller komplexa spakurer där de behandlingar som läkaren ordinerar ingår i kurpriset. Följ rekommendationerna från spa-läkaren, skönhetsgården eller wellnesscentret. Ingen garanti för framgång kan ges när man deltar i ett program (kur, wellness, fitness, skönhet).

Kursens förmåga

En hälsokur förutsätter alltid att man har en viss lägsta nivå av fysisk motståndskraft. Om du är orolig för detta rekommenderar vi att du låter din allmänläkare bekräfta att du är lämplig för att ta en kur. Detta kommer att avgöra om du har en kontraindikation som utesluter användningen av vissa förfaranden. Ta med dig alla aktuella läkarrapporter som du har med dig till kurorten. På begäran skickar vi gärna en motsvarande blankett till din husläkare. För att kunna tillgodose dina personliga behov när du väljer rätt hotell ber vi dig också att vid bokningstillfället meddela oss om du har en speciell fysisk konstitution (t.ex. graviditet, immunbristsjukdomar).

Besöksskatt

Möjliga turistskatter ska betalas på plats.

Begränsad rörlighet

Våra turer är i allmänhet inte lämpliga för personer med nedsatt rörlighet. Om du har begränsad rörlighet, vänligen informera oss om dina begränsningar innan du bokar. Vi kommer sedan att samarbeta med dig för att välja en resa som tar hänsyn till dina begränsningar.

Ankomst och avresa i allmänhet

Som regel är ditt hotellrum tillgängligt mellan kl. 14-15:00. Vid sen ankomst (efter kl. 18.00) rekommenderar vi att du informerar hotellet. Utcheckningstiderna är vanligtvis mellan kl. 10 och 12.00.

Transfer

På många hotell erbjuder SpaDreams privat transfer med separat taxi från tågstationen eller flygplatsen till hotellet. En transferrepresentant väntar på dig, i utlandet oftast bakom tullklareringen. Observera vår transferrepresentants skylt med ditt namn och/eller hotellets namn och SpaDreams om tillämpligt. Förarna kommer att hjälpa dig med att lasta och lossa ditt bagage. I vilket fall som helst bör du kontrollera på nytt om allt bagage verkligen har lastats.

Hotellets läge och luftkonditionering

Stadshotell men även hotell på landsbygden kan vara mycket bullriga beroende på omgivningen. "Tyst" i hotellbeskrivningen hänvisar till det geografiska läget. Särskilt på större hotell kan man förvänta sig mer liv och rörelse och därmed också en motsvarande bullerstörning, t.ex. från diskotek, barer eller uteserveringar. I sydliga länder sker festligheter oftast utomhus vid fint väder, inklusive de välbesökta tempelfesterna i Sri Lanka och Indien. Uppvärmning/luftkonditionering sker i många fall centralt i anläggningarna, så driften är då upp till hotellägaren att bestämma. Dessutom kan driften vara förknippad med buller.

Klassificering av hotell

Då uppfattningen om komfort skiljer sig åt har SpaDreams antagit respektive lands officiella hotellklassificering. Detta kan dock inte alltid jämföras med standarderna för svenska hotell. I princip kan du bara förvänta dig de hotellfaciliteter och den rumsinredning som beskrivs på vår webbplats.

Byggnadsverksamhet

Om vi får kännedom om kortvariga byggnadsarbeten med funktionsnedsättningar kommer vi att informera dig omedelbart. Vi strävar alltid efter att erbjuda dig acceptabla lösningar i form av ett ersättningserbjudande eller en kostnadsfri avbokning.

Rum

Vi har antagit de rumbeteckningar som hotellet anger i annonsen på vår webbplats, t.ex. Deluxe, Superior etc., för att säkerställa felfria bokningar. Det kan till exempel finnas "deluxe-rum" på ett 3-stjärnigt hotell som inte är samma sak som rum av denna kategori på ett 4- eller 5-stjärnigt hotell. Bilderna på rummen på denna webbplats och på SpaDreams hemsida är endast exempel. Utrustningen i ditt bokade hotellrum kan variera. Om du behöver ett rum som är anpassat för funktionshindrade personer ska du ange detta när du bokar. Du har inte rätt till ett rum förrän vi har bekräftat det. Havs- eller sjöutsikt innebär inte att ett rum har frontal havs- eller sjöutsikt. Snarare kan den också vara lateral eller begränsad. Enkelrum är ofta dubbelrum för enskilt bruk (se hotellbeskrivningar). Äkta enkelrum finns vanligtvis endast i begränsat antal på hotell och kan skilja sig från dubbelrum när det gäller läge och utrustning. Du har rätt till boende i den rumskategori som bekräftats av oss. Hotellägaren är ansvarig för att ordna rummen. Ett specifikt läge för rummet kan vidarebefordras till hotellet som en icke-bindande kundförfrågan, men kan inte garanteras.

Satellit-TV

SAT-TV betyder helt enkelt satellitmottagning. Om och vilka program som kan tas emot beror på vilken satellit antennen är riktad mot. Vi kan inte garantera att tsvenskspråkiga kanaler alltid kan tas emot.

Restauranger

På många hotell erbjuds lokala och landsspecifika rätter, och i vissa länder är frukosten av ganska liten betydelse. Halvpension inkluderar vanligtvis frukost och middag (buffé, meny eller à la carte). Med halvpension börjar servicen med middag på ankomstdagen och slutar med frukost på avresedagen. Vid sen eller nattlig ankomst sker ingen proportionell återbetalning av kostnaderna.

Rabatt för barn

Många hotell erbjuder barnrabatt enligt annonsen i katalogen. Detta avser alltid priserna för logi och kost enligt prislistan för logi i föräldrarnas rum. Den gäller inte för de program som erbjuds.

Husdjur

Hundar är ibland tillåtna (se respektive sida för information). Förhandsanmälan med uppgift om djurets ras, storlek och vikt krävs alltid. Djur är inte tillåtna i matsalar/restauranger, gemensamma utrymmen, hissar, pool-, spa- och kurortsområden osv. Kostnaderna ska betalas på plats.

Golf

Observera att golfbanorna kan vara stängda på grund av väderförhållanden. Information om greenfees och starttider kan du vanligtvis få i receptionen på ditt hotell.

Hälso- och badplatser, spaavdelningar och strand

Välbefinnande, bad och spa är ibland tillgängliga för andra än hotellets gäster mot en avgift. Användning av simbassäng och fitnesscenter är endast möjligt under dagen på fasta tider på de flesta hotell. En hänvisning i hotellbeskrivningen till att hotellet ligger direkt vid stranden innebär inte att man där också kan bada direkt i havet/sjön. Stränderna är nästan alltid offentliga och renhållningen är den ansvariga kommunens ansvar.

Reseguide/stöd på plats

Om du har några problem eller om något inte står rätt till med din resa kan du kontakta SpaDreams kundtjänst direkt.

Du kan nå oss måndag-fredag från 9.00 till 17.00. Telefon 010-750 26 20, e-post: info@spadreams.se.

Råd om inträde, säkerhet och hälsa

För att du ska kunna njuta av din semester utan bekymmer och utan att behöva oroa dig, ger Sweden abroad dig dagliga uppdateringar om möjliga krisområden. Du hittar alla rese- och säkerhetsråd från Sweden abroad här.

För information rörande Covid eller liknande virus hänvisar vi till folkhälsomyndigheten.

System för penningimport till EU

Europeiska kommissionen uppmanar reseföretag att informera sina kunder om följande förordning om import och export av kontanter: Sedan den 15 juni 2007 måste alla personer som reser in i eller ut ur EU med kontanter på 10 000 euro eller mer deklarera detta belopp till tullen. Förordningen bygger på förordning (EG) nr 1889/2005 och syftar till att bidra till kampen mot penningtvätt, terrorism och brottslighet samt till att stärka säkerheten och brottsförebyggandet på EU-nivå. För mer information om skyldigheten att deklarera medel när man passerar gränsen, hänvisar vi till Tullverket.

Konsulärt/diplomatiskt skydd för EU-medborgare

Medborgare i EU har rätt att söka konsulärt eller diplomatiskt skydd i en annan EU-medlemsstat om deras hemland inte har ett konsulat eller en ambassad i reselandet.

Tidig och sen säsong

Låg- och mellansäsongen varierar och sammanfaller inte alltid med våra semestertider. Under lågsäsong kan det finnas begränsad tillgång till faciliteter som pooler, restauranger och shopping på hotellet och i närområdet. Nödvändiga renoverings- och byggnadsaktiviteter genomförs också under dessa tider. Vissa hotell är ett populärt resmål för grupper på grund av lägre priser under för- och eftersäsong. Priserna för säsongsöverlappning beräknas proportionellt.

Rabatter och sparpriser

Många av våra partner erbjuder rabatter vid vissa tider på året, till exempel 5 = 3: du övernattar i 5 dagar och betalar bara för 3. Erbjudandena gäller oftast priset på boendet, i sällsynta fall ingår även måltider i rabatten.

Pandemi & Corona

De officiella bestämmelser som måste följas för att begränsa Corona-viruset, som också kan ändras med kort varsel, påverkar din hälso- eller hälsoresa. SpaDreams ber om din förståelse. På grund av att de bestämmelser som måste följas skiljer sig mycket från region till region ber vi dig vänligen att bekanta dig med de lokala bestämmelserna före din avresa. Våra hotellpartner ger dig också gärna information.

IATA

IATA (International Air Transport Association) har utfärdat ytterligare meddelanden och villkor för flygresor, som SpaDreams vill uppmärksamma här. För att få den absolut senaste informationen rekommenderas att besöka IATA:s hemsida.

Vanliga Frågor

Inför en resa finns det alltid många frågor om bokningen, resan och researrangemangen. Ofta ställer sig våra kunder mycket liknande frågor. Vi har därför samlat dem och svarat på många av dem i vår FAQ. Ta en titt!

© 1975 - 2025
SpaDreams ·
Rättslig information & integritetspolicy · Service · Sitemap