Hälsosam viktminskning

Hälsosam viktminskning
med de bästa bantningstipsen

För ett lättare liv

Gå ner i vikt i ett av våra toppenhotell!

Upptäck våra populäraste bantningsresor

Bantning - det behöver inte vara svårt

Att börja kampen mot överflödiga kilon – det är enkelt. Att genomföra och slutföra ett bantningsprogram är dock inte lika lätt. Därför har vi på SpaDreams sammanställt de bästa bantningstipsen som hjälper dig att gå ner i vikt på ett snabbt och hälsosamt sätt.

Mat
  • Regelbundna måltider: Hoppa inte över en måltid. På detta vis behåller du din energi och kapacitet och ämnesomsättningen kan jobba i lugn och ro. Extra viktigt: Ät alltid frukost! Den ser till att du får en bra start på dagen och tämjer kvällens hetshunger.
  • Ägg till frukost: En studie från USA visar att det har en positiv effekt på bantningen att äta ett eller två ägg som dagens första måltid. Förklaringen är att ägg mättar längre och du därför äter mindre vid de följande måltiderna.
  • Ät långsamt: Du njuter mer av måltiden när du äter njutningsfullt, tuggar grundligt och inte gör något annat. Matsmältningen är enklare och dessutom känner du tidigare när du är mätt, eftersom mättnadskänslan behöver lite tid att komma fram till hjärnan.
    Vatten
    • Ett glas vatten innan måltiden: (Kolsyrehaltigt) vatten dämpar hungern och fyller på magen. Kolsyran verkar på mättnadsreceptorerna och stimulerar cirkulationen.
    • Drick mycket: Över dagen skulle du se till att dricka tillräckligt i form av vatten. Juicer och läskar är kalorihaltiga och ohälsosamma, däremot vatten mättar och stimulerar fettförbränningen.
    • Små tallrikar: Låt de stora tallrikarna stå i skåpet och överlista ditt psyke. På små tallrikar verkar små portioner större. Kastruller som innehåller påfyllning stannar dessutom i köket. Det minskar frestelsen att ta lite till.
      Familj
      • Ät lite salt: Konsumerar du mer salt än din kropp behöver, förblir saltet i kroppen och binder vatten, bildar alltså vätskeretentioner. Försök därför att äta saltfattigt och dricka mycket vatten som sköljer det överflödiga saltet ur kroppen.
      • För en näringsdagbok: Skriv upp vad och när du äter och notera ingredienserna av större resp. komplexa måltider. Det skapar en medvetenhet och låter dig tänka efter om du verkligen skulle äta det eller det – slutligen är du sedan ansvarig för det.
      • Spara på kalorier för ”stora händelser”: Du är inbjuden till brunch hos vänner på helgen? Det väntar ett party med stor byffé? Då behöver du inte stå bredvid och vara frustrerad - förbered dig istället. Försök att spara på kalorier dagarna innan så att du kan ta för dig utan ett dåligt samvete. Efteråt bör du medvetet beakta din kropp och vid mindre hunger också äta mindre.


      Sport
      • Skapa motivation: Det är lättare att gå ner i vikt när man gör det tillsammans med likasinnade. Trumma ihop vänner, gå med i en existerande bantnings- eller sportsgrupp och motivera varandra. Ingen tid för regelbundna möten? Då hjälper Social Media & Co till: gå med i en motsvarande Facebookgrupp eller registrera dig för ett nyhetsbrev.
      • Motion: Utan motion fungerar det inte. Det är viktigt att motionera varje dag för att gå ner i vikt. Optimalt är en halv timmas motion tre gånger i veckan. Men det är viktigt att välja den riktiga sportgrenen: simning, gymnastik eller vandring är ledskonande och rekommenderas som nybörjaridrott för överviktiga. Också ett bra sätt: cykling, som perfekt kan integreras i vardagen. Ta cykeln när du handlar eller till jobbet och vips har du rört dig i 30 minuter utan att du har märkt det.
      • Sov tillräckligt: I sömnen arbetar kroppen vid dess regeneration och därför behöver den energi. Den hämtar kroppen även från fettdepåerna, beroende på hur rik kvällsmaten har varit! Mycket sömn hjälper alltså direkt, men också indirekt vid viktminskning: Den som sover mer kan koncentrera sig bättre och kommer långsammare in i negativ stress, vilket, som man vet, kan leda till tröstätande eller snabbmat.


      Mat
      • Kostfibrer: Ersätt vitt mjöl mot fullkornsprodukter och ät mycket fiberrika grönsaker (morötter, rödbetor, kål, paprika) såsom baljväxter. Kostfibrer ser till att blodsockerspegeln ökar långsamt och senare går ner långsammare, så att du känner dig mätt längre.
      • Små synder då och då: Förbud är förbjudna! Att helt avstå från ohälsosamma livsmedel är mycket effektivt men är mestadels kontraproduktivt eftersom det är just det som man längtar efter. Att permanent avsäga sig läckerheter leder till hetshungerattacker. Det är bättre att unna sig en bit choklad då och då innan du når punkten när det måste vara hela kakan - nu.
      • Vaniljdoft: Lukta på en vaniljstång eller sniffa på en vaniljparfym när du är sötsugen. Det är vetenskapligt bevisat att vaniljdoft är ett naturligt aptitdämpande medel.


        Spa
        • Gör ingen diet: Vid en diet överväger de negativa effekterna på kroppen. Det är inte sunt att banta med en diet utan skadligt och det kommer att leda till en jojoeffekt.
        • Professionell hjälp i början: Varför inte kombinera bantning med en semester och få hjälp av proffs? SpaDreams har talrika erbjudanden som gör början lättare. Minska din vikt under palmer medan solen värmer dig. Gå ner i vikt medan du har roligt i spa:t efter aquafitness-passet eller går ner i vikt när skönhetsprogrammen väcker din naturliga skönhet. Med SpaDreams hittar även du ett viktminskningsprogramm som passar dig och som gör det lätt att återvända hem till vardagen med en ny livskänsla och livsstil.


        Maximal flexibilitet

        ☀️ Vi arrangerar hotellrum, transfer och program åt dig. Båt-, flyg- och tågresa bokar du på egen hand. ✈️

        Din expert Isabella Jainz

        Jag hjälper dig gärna personligen: 08-525 060 58

        Eller kontakta oss: info@spadreams.se

        Upptäck våra populära hotell för din bantningsresa

        Hitta din drömsemester