Under ledmotivet "Att bevara hälsan hos friska människor och behandla sjukdomar hos sjuka människor" väntar högkvalitativ ayurveda i en drömlik tropisk miljö på dig på Barberyn Resorts. Barberyn Reef Ayurveda Resort har varit ett av de mest populära resorterna för autentisk ayurveda i över 30 år, byggt i traditionell stil direkt vid den långa sandstranden i Beruwela.
Barberyn Reef Ayurveda Resort Beruwela ligger på Sri Lankas västkust i en vacker, lugn miljö precis vid stranden av Indiska oceanen. Resortens arkitektur återspeglar den lokala stilen och smälter harmoniskt in i den naturliga omgivningen. Ett rev som sträcker sig cirka 80 meter ut i havet fungerar som ett naturligt skydd mot vågorna.
Beruwala är en pittoresk kuststad på Sri Lankas sydvästkust, ungefär 60 kilometer söder om huvudstaden Colombo. Som en av de äldsta bosättningarna i landet har Beruwala en rik historia som sträcker sig tillbaka till 800-talet, då arabiska handlare landade och bosatte sig här. Idag är Beruwala ett populärt turistmål, känt för sina vidsträckta sandstränder, det lugna havet och den livliga kulturen. Staden är också känd för sin muslimska gemenskap och är hem för Masjid-ul-Abrar, en av Sri Lankas äldsta moskéer. Beruwala förenar på ett charmigt sätt historia, kultur och natur och är en idealisk plats för resenärer som söker avkoppling och autentiska upplevelser.
Restaurangen ligger i huvudbyggnaden och erbjuder möjligheten att äta utomhus på terrassen. Maten följer strikt ayurvediska principer. Varje måltid är noggrant tillagad för att främja allmänt välbefinnande och stödja framgången med din ayurvedabehandling.
Ayurvedacentret, byggt i traditionell stil, har behandlingsrum, en örtkök där oljor tillverkas och förvaras, duschar och marmorkar. Ett team av 25 kompetenta och erfarna ayurvedaläkare, som tar hand om alla fyra Barberyn-anläggningar och även ger råd under måltiderna, ser dagligen till ditt välbefinnande. Den så kallade "SpaDreams Ayurvedaträdgården" erbjuder avkoppling efter behandlingarna. Hotellet använder kompletterande ayurvedisk medicin gjord av enbart växtbaserade produkter och naturliga botemedel för ayurvedakuren. Dessutom har Ayurvedacentret en ayurvedisk skönhetssalong, erbjuder dagliga yogasessioner samt meditationer eller Tai Chi (1-2 gånger i veckan).
Resortet har en saltvattenspool utomhus (ca. 30 x 8 m och ett djup på ca. 1-1,5 m), som är inbäddad i trädgården. Från november till mars erbjuds ett veckovis underhållningsprogram (t.ex. folklorekväll). Utflyktsmöjligheter erbjuds av hotellet.
Resortet imponerar med 75 komfortabla och elegant inredda rum, särskilt genom användningen av naturliga material. Trädgårdsrum delvis med tillgång till gemensam sol- eller takterrass (1:a våningen) och med balkong eller terrass. Classic rum på bottenvåningen i huvudbyggnaden mot havet eller över Ayurvedacentret med utsikt över trädgården. Duplex rum i huvudbyggnaden med balkong och havsutsikt, delvis på två våningar och med sittgrupp. Beach-Front samt Beach-Front Premier rum nära havet, några på pålar och/eller med typiska öppna badrum samt med tillgång till takterrassen. Beach-Front Premier rum har den vackraste havsutsikten och är därför mycket populära. A/C kan tillhandahållas i samråd med Ayurvedaläkaren. Enkelrum är dubbelrum för enskilt bruk.
236 verifierade recensioner av resenärerEndast kunder som har rest med oss får lämna en recension
4.7 Utmärkt
98% rekommenderar hotellet till andra
Marion S.
mars 2025
Ensamresande | mellan 60 och 69 år | längre än 23 dagar
Behandlingen på Barberyn Resort är verkligen mycket bra och rekommenderas varmt. Träningsmängden är dock ganska måttlig. Det är bra för stressade européer att komma ner, men om man sedan ska klara av en stor Kapha-komponent med en diet så saknas den roliga faktorn med motion. Det finns yoga som jag kan rekommendera och det finns en pool där gymnastiken saknas, eller ett rum med tider för musik och rörelse. Meditation är omhändertaget. Stranden är från början en surfarstrand, då vågorna är väldigt höga och man inte kan simma ut på grund av strömmarna och stranden var ibland otillgänglig då vågorna var för nära stranden. Det är synd att det ofta ligger en massa skräp i strandkanten och skräpvikarna mellan hotellen gör inte bilden bättre. Det finns en betongstrand vid resorten där man kan simma med mindre vågor men havet var grumligt och smutsigt, inget nöje i mina ögon. En 4 veckors kur är för lång. 2 eller 3 veckor är helt adekvat. Jag kände mig inte heller särskilt stöttad av receptionen när det gällde att organisera mina egna utflykter i slutet av resan. Det är viktigt att säga allt i god tid så att de bromsade människorna där kan ta hand om det. Dessutom är det bättre att göra en rundresa på ön i början av resan än efteråt, vilket jag saknade råd om från resebyrån, då detta var min första resa till tropikerna och Ayurveda. För få frågor ställdes. Dessutom var flyget bokat som ett direktflyg och visade sig först strax före resan vara ett spridningsflyg som hade ett stopp på returflyget i Male, vilket var lite tråkigt på denna lilla flygplats att stå i folkmassan och bli utskickad ur planet med mitt handbagage plus att behöva gå igenom säkerhetskontrollen igen så att planet kunde rengöras. Jag tyckte detta var orimligt och flygplatsen ville förmodligen tjäna pengar på det. Från och med nästa år kommer det tydligen bara att finnas direktflyg från Edelweiss igen. Informationen från resebolaget till kunden var inte heller tillräcklig. Om jag hade vetat detta i förväg hade jag kanske stannat några dagar till på Maldiverna. Jag skulle också vilja påpeka att resorten helt klart har nått gränserna för sin kapacitet, två gånger kunde jag inte hålla min akupunkturtid eftersom nya människor anlände och vi sedan köade och en gång blev vi uppskjutna igen, så jag undrar allvarligt om det är vettigt att behöva erbjuda akupunktur varje dag, för att ligga bredvid varandra som sardiner utan gardin är inte avkopplande och terapeuten var synligt överväldigad för att klara av allt. Jag tyckte att ansträngningen var större än den verkliga kapaciteten, vilket var synd. I övrigt var behandlingarna väl genomförda med undantag för flaskhalsar vid nyanlända, där jag en gång fick uppleva att min massage utfördes tvärtom för att den andra terapeuten skulle hinna i tid till en ny patient. Sedan har vi problemet med dricks. Vi pratade med varandra om hur vi skulle lägga dricksen, vilket är svårt eftersom de terapeuter som ger massage har större chans att få något än kvinnorna i Herbalgarden och Herbalbath. Det finns lådor till alla, men terapeuterna förväntar sig dricks och det gör även rumsservicen. Informationen från resebyrån om att ge mellan 350 och 1000 rupier är en kostnadsfaktor som du måste ta hänsyn till om du ger dagligen och som helt enkelt överstiger 150 euro för 3-4 veckor. Jag hade också en känsla av att utanför Barberyn var dricks mer uppskattat och även mindre gåvor på 200 rupier var helt tillräckliga. Till exempel dansgruppen i Kandy. Dessutom är ägaren till Barberyn inte alls förtjust i att tippa, enligt min mening finns det inget rättvist och lämpligt system. Nästa gång skulle jag göra detta i slutet och lägga något i kassorna för alla, det finns utsedda kassor för reception, mat och köksservice, hälsocenter, poolservice. Jag hittade inget för rumsservice och jag gav något varje dag. Att växla pengar på hotellet var också lite dyrt, jag hade glömt att växla pengar på flygplatsen när jag letade efter min transfärja, vilket tog mycket tid och i slutändan var jag glad att kunna resa med busschauffören från det närliggande Barberyn Sands Hotel, eftersom jag helt hade glömt att växla pengar. Man kan inte betala direkt i hotellets butiker, utan man måste betala i receptionen och sedan få de varor man vill ha. Skönhetsbutiken tog dock kakan. Jag blev skickad från skönhetssalongen, där jag ville ha en behandling, till Heath Centre för att boka tid, sedan fick jag betala för behandlingen i receptionen eller få en papperslapp där det stod om jag betalade i slutet eller redan hade betalat och denna papperslapp skulle lämnas tillbaka till skönhetssalongen för behandlingen. Jag visste inte detta första gången eftersom jag inte fick veta det och jag trodde att min behandling hade registrerats på 3 ställen totalt, ja och sist men inte minst blev jag tillfrågad inför alla kunder i skönhetssalongen var min lapp var och om jag hade betalat, mycket pinsamt eftersom jag hade bestämt mig för att betala i receptionen vid avresan eftersom jag kanske ville dra nytta av ytterligare behandlingar. Vilket sedan slutade för mig eftersom jag tyckte att denna uppståndelse, för att uttrycka det milt, var riktigt pinsam. Behandlaren lämnade mig liggande och gick till telefonen och tog några minuter på sig för att klargöra om jag var i receptionen och faktiskt hade hämtat ut ruttsedeln. Jag tyckte att det hela var överbeskyddande och olämpligt. När jag betalade priserna i euro blev jag sedan förvånad i receptionen eftersom de inte ville acceptera mina sedlar, som var helt okej, eftersom det fanns en liten rosa prick på en sedel, som sedan "o-ton" en "skadad pengar" sedel, otroligt. De var dock väldigt trevliga när jag frågade efter en vecka, för varje morgon i mitt rum 106 luktade det så mycket mat, om det fanns ett annat rum ansträngde de sig och gjorde en flytt möjlig, eftersom ett rum råkade vara ledigt i min kategori. Tack för det, det var riktigt trevligt. Servicen i restaurangen var utmärkt, liksom rumsservicen, som baserades på när man hade behandling och man kunde komma överens om tiderna. Det fanns fredagar med huvudansvarig och de andra visste inte om det, litet avdrag, men försumbart. Ja, bortsett från de saker som nämndes var det fortfarande en fantastisk upplevelse och jag gillade också de små utflykterna på bussen. Enligt min mening fanns det för lite tid att svärma runt Galle och för mycket tid på fortet. Det fanns för mycket att se däremellan, maskverkstaden och sidenfabriken pressades för hårt in i denna utflykt och degenererade tyvärr till en kafferesa. Men besöket på teplantagen var en höjdpunkt. Det är därför jag bara ger det 4 välmenande stjärnor.
Gisela W.
februari 2025
Med vänner | 80 år och äldre | 12 - 16 dagar
Tack vare de utmärkta behandlingarna går man hem och känner sig väldigt avslappnad. Atmosfären var mysig med ett exklusivt klientel.
Mattias K.
februari 2025
längre än 23 dagar
En fantastisk anläggning med en feelgood-garanti!