Utbrändhet & depression

Utbrändhet & depression

Hitta tillbaka till inre balans

Hitta en kur för att få ett lättare liv

Vad är utbrändhet?

Utbrändhet & depression

Utbrändhet eller burn-out beskriver ett tillstånd av fysisk, psykisk och mental utmattning och betyder att man är ”utbränd”. Sjukdomen beror mestadels på stress som orsakats av överbelastningar på jobbet eller i privatlivet. Dessa överbelastningar leder till att man tål mindre belastning och prestationsförmågan försämras så att det blir svårare och svårare att hantera olika livssituationer.

I Sverige är ca. 32.000 människor utbrända och ännu fler är på god väg att bli det.

Eftersom symptom som ryggvärk, mag/tarmbesvär eller tinnitus ofta nervärderas till att vara stress försöker många att klara av situationen själv först.

Men om du inte får professionell hjälp riskerar du ett långdraget lidande, en extremt förminskad livskvalitet, isolation, resignation och känslolöshet – detta kan även leda till att du inte kan fortsätta jobba.

Vad är en depression?

Depression är en psykisk sjukdom och kommer från det latinska ordet för ”nersättning”. Typiska symptom är nerstämdhet, motivationsförlust, känslan av en inre tomhet och koncentrationssvårigheter.

Denna negativa grundstämning kan sträcka sig över månader eller år om den inte behandlas och framkallas oftast av olika faktorer och händelser i livet. Exempel för orsaker är belastande livssituationer men även mediciner som hormoner eller läkemedel för hjärt- & kärlsjukdomar och biologiska förutsättningar.

Vad kan du göra? – Vad hjälper? – Hur förebygger du utbrändhet och depression?

Utbrändhet & depression

Generellt sett är det viktigt att hitta en bra balans mellan jobb och privatliv om du är utbränd. Alla kan bli utbrända, vare sig de är hemmafru eller manager - så det är viktigt att stressfaktorer reduceras och förebyggs på ett hållbart sätt.

Oavsett vilka situationer som utlöser din stress är det viktigt att du tar dig tid att stressa ner. Försök att skapa en balans, vare sig du tar en kaffe med din kompis eller en joggingtur i parken.

För att hitta den perfekta balansen mellan ansträngning och avslappning kan du besöka kurser för tid- och stressmanagement, autogen träning, yoga eller progressiv muskelavslappning för att reducera stress och lösa blockader.

Undvik multitasking, försök att få en positiv inställning till livet och unna dig någonting då och då. Detta ökar din motivation och du kanske lyckas skapa en mer avslappnad syn på livet. Dessutom är det bra att vårda sina sociala kontaker till familjen och vänner.

Liknande tips gäller vid depression. Detta är dock en psykisk sjukdom som definitivt kräver terapeutisk behandling. Med psykoterapi, grupp- & enskilda samtal eller meditation och avslappningstekniker har du bra instrument att bli bättre. Beroende av hur svår din depression är kan det även vara lämpligt att medicinera.

Motion och rörelse är mycket bra vid depression och utbrändhet. Vid vattengymnastik, pilates, yoga och stavgång frigörs endorfiner och ditt humör blir bättre. Regelbunden aktivitet utomhus i naturen har dessutom en positiv effekt på den negativa grundstämningen som depressiva har.

Vare sig du vill förebygga eller bekämpa ditt tillstånd kan en 20 minuters  promenad i solen ha en fantastisk effekt – solstrålarna påverkar kroppen så att den producerar serotonin vilket gör att du känner dig friare och lyckligare. 

SpaDreams rekommenderar

Utbrändhet & depression

För att effektivt reducera stressfaktorer och generellt förebygga utbrändhet och depression rekommenderar vi badkurer, hälsokurer och traditionella ayurvedakurer i en lugn och mild omgivning vid havet eller i bergen.

Motions- och rörelseterapier med guidade vandringar, Qi Gong och andra aktiv-program samt en balanserad och hälsosam kost är också bra sätt att motverka tillstånden.

Återhämta och regenerera dig med en kombination av avslappnad feelgood-atmosfär med avslappningstekniker och wellness-behandlingar och kurser för stresshantering och coaching. Lär dig av utbildade terapeuter hur du kan bryta gamla beteendemönster, utöva mindfulness och skapa förändringpå ett hållbart sätt.

Ytterligare information

Yogaresor

Vandringsresor

Fasta vid depression

Maximal flexibilitet

☀️ Vi arrangerar hotellrum, transfer och program åt dig. Båt-, flyg- och tågresa bokar du på egen hand. ✈️

Din expert Isabella Jainz

Jag hjälper dig gärna personligen: 08-525 060 58

Eller kontakta oss: info@spadreams.se

Ytterligare indikationer

Våra populäraste hälsoresor

Hitta det perfekta hotellet för din indikation hos SpaDreams