Fasta för viktnedgång

Hållbar viktminskning med fasta

Viktnedgång genom att fasta

En fasta har talrika fördelar för hälsan och det har redan hjälpt många människor att få grepp om hälsan och även att lindra symtom för ett flertal sjukdomar. Därutöver har det blivit alltmer populärt som metod för snabb viktnedgång, även om dessa resultat vanligtvis snarare inducerar den fruktade jojo-effekten.

På denna sida vill vi förklara för dig vilka missuppfattningar det finns om fasta för viktminskning, hur du faktiskt kan använda fastans krafter för hållbar viktnedgång och vilka fastekurer som lämpar sig bäst för att långvarigt gå ner i vikt.

 

Vanliga missuppfattningar om fasta för viktnedgång

Vi får alltid höra att vi behöver skapa en kalorideficit för att gå ner i vikt. Det betyder alltså att vi varje dag måste bränna fler kalorier än vi tar till oss. De flesta experter och näringsfysiologer skulle nog rekommendera att öka den fysiska aktiviteten och att stryka livsmedel med många kalorier och få näringsämnen, även kända som ”tomma kalorier”, från matplanen. Många människor tar sig dock till metoder som verkar erbjuda en snabb lösning och väljer ofta att fasta för att snabbt gå ner i vikt. Fastän det verkar vara en enkel väg för en snabb viktnedgång finns det många myter och missuppfattningar som kan vara orsaken till att du slutligen även går upp i vikt.

Kaloriintag under fastan

När du fastar tar du helst bara några få kalorier till dig, beroende på den valda metoden. Somliga bestämmer sig även för en vattenfasta, de dricker alltså endast vatten under fasteperioden. Detta kan dock ofta vara ohälsosamt och, i några fall, även farligt. Lär dig här mer om vattenfasta.

Många tänker att de på detta sätt kan skapa det största möjliga kaloriunderskottet eftersom brända kalorier inte ersätts med nyintagna. Därför att kroppen inte får någon energi måste den hitta nya energireserver i kroppen. Här kommer fettreserverna in i spelet. Men när kroppen inte får kalorier på grund av brist på näring och därför känner att den är i hungermoduset kan det hända att den äter från musklerna eller att de livsviktiga organen utsätts för onödig stress. Du nekar din kropp nämligen inte bara kalorier, utan också näringsämnen och elektrolyter som upprätthåller vitalfunktionerna under fastan.

 

 

fasta och gå ner i vikt

 

 

fasta viktnedgång

Risk för metabol överbelastning

Om fastan genomförs utan riktig uppsyn av medicinsk personal eller experter finns det även risker för hälsan när kroppen ska vänjas till näring igen. Eftersom kroppen just har upplevt en period av svält kan snabba förändringar i elektrolytbalansen och kaloriintaget leda till metabol överbelastning (refeeding syndrom) därför att organen och de inre systemen utsätts för ännu mer stress.

Fördelar med fastan

Den moderna medicinska praktiken använder fastan ofta för att avgifta kroppen och starta om ämnesomsättningen. Detta hjälper många människor såväl att få grepp om kroniska sjukdomar eller den psykiska och fysiska hälsan som att resna kroppen efter medicinska ingrepp eller ohälsosamma perioder. För att lära dig mer om hur fastan kan hjälpa dig besök gärna vår sida om fastekurer.

 

 

viktminskning med fasta

Gå ner i vikt med fasta: Uppnå långvariga viktminskningsresultat

Även om den klassiska hälsofastan inte är en perfekt viktminskningskur kan det vara ett hjälpsamt verktyg för att uppnå långvariga resultat. Våra extra kilon uppstår ofta på grund av ohälsosamma matvanor, vare sig att vi helt enkelt äter för mycket eller att vi är sugna på socker- och fetthaltiga livsmedel.

fasta för viktminskning

Börja äta hälsosamt

En fasta kan hjälpa dig att bryta din invanda kosthållning och att återinföra hälsosammara matvanor. Om du till exempel använder fastan för att rensa dig från sockersuget är det mindre sannolikt att du kommer att känna dig sugen på industrisocker när du återvänder till vanlig näring.

Detta i sin tur kommer i hjälpa dig att fortsätta äta hälsosamma och färska livsmedel och du kommer med all sannolikhet att uppnå dina mål för viktnedgången.

Fasta och viktminskning

Ta in näringsämnen

Om du bestämmer dig för en hälsosam fastemetod, till exempel fasta enligt Buchinger, får din kropp ett visst antal kalorier varje dag och därmed också näringsämnen och mineraler. Dessa kalorier får du i dig i form av buljonger och juicer gjorda av färska och ekologist odlada frukter och grönsaker.

Din kropp kommer att kräva dessa hälsosamma livsmedel när den lär sig vad som behövs för vitalfunktionerna. Det kan också hjälpa din kropp att återställa den naturliga balansen som har kastats om på grund av felaktig eller dålig kosthållning.

gå ner i vikt med fasta

Ny glädje och nöje

Man går inte ner i vikt över natt, det är en fråga om varaktiga förändringar. När vi är sjuka eller olyckliga är det lätt att falla till föga för våra dåliga vanor. Med en fasta kan du inte bara förändra dina matvanor, utan det framkallar också det så kallade ”fasteeuforin”. Du kommer att bli på allt bättre humör medan kroppen vänjer sig till de nya omständigheterna. Tack vara avgiftningen av cellerna får ditt immunsystem ny energi. När du är lyckligare och hälsosammare är det även enklare att fortsätta med dina nya vanor så att du kommer att upptäcka ny glädje och nöje med din hälsosamma livsstil.


Fastekurer: De bästa fastemetoderna för viktnedgång

Det finns många olika fastekurer, var och en med sina egna fördelar. Medan några metoder lägger fokus på avgiftning, särskilt kortvariga fastekurer, lägger andra fokuset på långvariga fastemetoder för att hjälpa dig att skapa varaktiga förändringar som du kan upprätthålla.

Hälsofasta enligt Buchinger

fasta för viktminskning

Buchinger Fasta

Buchinger fastan är ett kraftfullt medel för avgiftning och, med rätt vård, en ganska säker fastemetod för de flesta vuxna. Under denna dryckeskur tar du uteslutligen grönsaksbuljong, juicer och téer till dig. Fast mat står inte på menyn. Så kan du så att säga trycka på reset-knappen genom att unna din kropp en paus och ge den chansen att återigen lära sig hälsosammara vanor.

Fasta enligt Buchinger är också ett utmärkt sätt för att få grepp om kroniska sjukdomar som ofta är resultatet av dålig kosthållning, till exempel högt blodtryck eller diabetes. Mer information om Buchinger fastan får du med en klick på knappen ovan.

Periodisk fasta

viktminskning med fasta

Periodisk fasta

Periodisk fasta eller intervallfasta kan betraktas som diet eller som fastemetod. I princip betyder det att du från början bestämmer dig för vissa fasteperioder och limiterar tidsperioderna i vilka du får äta. Fasteperioderna kan såväl vara några dagar i veckan (5:2 metoden) som några timmar per dag (16:8 metoden). Eftersom det bara handlar om att fördela måltiderna annorlunda över dagen och eftersom du teoretiskt får äta vad du vill kan friska vuxna även använda denna form av kosthållning hemma. Men naturligtvis är denna metod också effektivare när du håller dig till hälsosamma livsmedel med få kalorier och många näringsämnen. Dessutom är det viktigt att dricka mycket. Med vatten och té är det lätt att klara fastetiden. Enligt experterna är periodisk fasta bäst för att gå ner i vikt. Klicka på knappen ovan för att komma till vår sida om periodisk fasta!

Alkalisk diet

fasta viktminskning

Alkalisk diet

I likhet med periodisk fasta handlar den alkaliska dieten eller basfasta inte så mycket om att limitera kalorierna. Du anpassar dock din kosthållning på så sätt att du under fasteperioden endast äter plantbaserade och näringsrika livsmedel. Genom att bara äta livsmedel som har en basisk effekt i kroppen rensar du dig samtidigt från föroreningar. Kuren avstår från bearbetade livsmedel och socker, som som bekant bidrar till viktuppgång.

Den alkaliska dieten avsyrar din kropp, avgiftar den och tillåter dig att äta lågkaloriska livsmedel av hjärtans lust. Diet utan att behöva svälta! Lär dig mer om alkalisk diet med en klick på knappen ovan.


Fastesemester för viktminskning

Innan du börjar fasta finns det några saker att ta hänsyn till, oavsett om ditt mål är viktnedgång, avgiftning eller helt enkelt bättra hälsa. Varje person är annorlunda, har andra hinder att överkomma och olika mål att uppnå. Våra hotell erbjuder inte bara kvalificerade experter på dessa speciella områden, utan också vackra omgivningar, god mat, aktiviteter som får dig i form igen och förstklassiga behandlingar som du kan verkligen njuta av. Diet- och fasteprogrammen innehåller redan såväl måltiderna som konsultationer med faste- och näringsexperter, så att du får bästmöjlig vård och så att det bästa förloppet för dig kan bestämmas. Att kombinera fastesemestern med dina mål för viktnedgången är den bästa vägen för att få det mesta ut av din fastekur. Här kommer ytteligare några detaljer om vad du får förvänta dig av våra talrika fasteprogram:

Medicinska experter och undersökningar

Den största fördelen med en fastesemester är expertisen som erbjuds. Det är särskilt viktigt för faste-nybörjare. Läkare och kostrådgivare kommer att hjälpa dig att evaluera din individuella situation och att skräddasy fastekuren enligt dina specifika behov och hälsokrav. Du kommer att ha en bättre överblick över din faste- och viktminskningsplan som du också får ta med dig hem för att hålla ångan uppe. Eftersom det inte finns två kroppar som är lika åtskiljer sig även kurerna som är bäst för dem. Du kommer att ha konsultationer med speicalisterna och även all annan personal på dessa hotell och kliniker är insatt i alla aspekter av förloppet och kommer att kunna bistå dig med råd och dåd. Alla är där för att säkerställa att du uppnår dina viktnedgångsmål med det rätta fasteprogrammet!

 

 

Fasta och gå ner i vikt

Tid för avslappning

Du ska inte underskatta hur viktigt det är med avslappning när du fastar. Läkare är överens om att fastan redan belastar kroppen och att det bästa som du kan göra för din hälsa är att unna dig en paus under denna tid. Och vad kunde vara bättre för avslappning än ett vackert hotell med underbar omgivning där det tas hand om alla dina dagliga behov?

Få avstånd från laster och frestelser

Det som gör det så svårt att genomföra en fastekur hemma är att alla våra laster fortfaranda är så nära: Vänner som inbjuder oss till middag; chokladbaren vid kassan när vi egentligen har bestämt oss för att handla hälsomedvetet; det öppna paketet med kakor som vi intalar oss kommer att förfara om vi inte äter det (vilken slöseri!). Om du istället bokar en fastesemester kommer du inte bara att träffa likasinnade som du kan dela dina erfarenheter och framgångar med, utan du kommer också att vara långt bort från dina laster och frestelser som annars skulle kunna hindra dina framsteg. Du kommer att ha tid att stärka dina nya vanor så att du inte lika enkelt kommer att fall till föga för dina laster när du är hemma.

 

 

fasta och viktminskning

Skäm bort dig själv

Det viktigaste är att du unnar dig själv något! Att hålla diet eller att fasta är inte alltid roligt, men du gör något bra för ditt välmående. Kombinera det helt enkelt med en semester och unnar dig själv något för att du håller fast vid dina mål. Våra hotell och spa erbjuder välgörande massage och behandlingar som ofta även redan ingår i ditt paket. Måtliderna som erbjuds lagas varje dag av kvalificerade och välutbildade köksmästare och kommer att visa dig att det inte måste vara tråkig eller jolmig att hålla diet.

fasta och viktnedgång

Upptäck våra fantastiska erbjudanden för fastekurer för viktminskning


FAQ: Hur kan man gå ner i vikt med fasta?

Hur länge ska min fastekur vara så att jag går ner i vikt?

Experter rekommenderar oftast ett minimum av 7 dagar, för varaktiga resultat och förändring av din kosthållning och dina vanor bör du dock fundera på att boka minst två veckor. Det kommer verkligen att hjälpa dig att stärka dina nya matvanor så att det blir enklare att upprätthålla dem hemma.


Hur hjälper periodisk fasta med viktnedgång?

Med periodisk fasta begränsas bara tidsperioderna under vilka du får äta. Det betyder att du i dessa valda perioderna – till exempel vissa dagar i veckan eller timmar per dag – inte äter några kalorier. På så sätt får ditt matsvältningssystem vila. Genom att begränsa tiderna under vilka du äter limiterar du även antalet kalorier eftersom du inte kan äta hela dagen. Det finns heller inga inskränkande dietregler, du kan alltså egentligen äta vad du vill. Men även här gäller: Lagom är bäst. För bästmöjliga resultat bör du välja livsmedel med få kalorier och många näringsämnen och dessutom borde det stå mycket frukt och grönsaker på planen.


Hjälper fasta att gå ner i vikt?

Ja, att fasta ett bra verktyg som hjälper med viktminskningen. Att avgifta kroppen från socker, bearbetade livsmedel och fet mat kommer att hjälpa dig att fortsätta äta hälsosamt. Att fasta har dessutom effekten att kroppen rensas och att livsviktiga system får en nystart, så att du förblir frisk och kry.


Kan fasta leda till viktnedång?

Ja, när du fastar kan du gå ner i vikt något, men det är inte själva målet med en fastekur. Fasta syftar på att avgifta din kropp och att aktivera ämnesomsättningen. Ofta är viktminksning en bieffekt. Om du inte fortsätter att äta hälsosamt och att träna eller motionera regelbundet efter din fastekur kommer du att gå upp i vikt lika snabbt som du har gått ner.


Hur länge bör man maximalt fasta utan läkaruppsyn?

Särskilt fasta-nybörjare bör inte genomföra mer än en 5 dagars fasta på egen hand. Samtliga fastekurer som ska vara längre än en vecka bör endast genomföras under läkaruppsyn.

Friska, prestationsdugliga vuxna kan göra en fastedag hemma eller, som med periodisk fasta, fastar några timmar per dag eller ett par dagar i veckan på egen hand. Även en 48 timmars eller 3 dagars fruktfasta kan genomföras hemma. Riktiga hälsofastekurer bör de dock också göra i en grupp eller på ett fastehotell.

Andra gäster intresserade sig även för